Önemli: 2025 yılında dolan ilaçlarınızı sadece .CARİ
DÖNEM. listesi yapıp gönderebilirsiniz. Elinizde bulunan 2024 yılı ve öncesi ilaçlarınız
muhasebeleştirilemez ve .CARİ DÖNEM DIŞI. liste olarak girilmesi gerekmektedir.
Önemli: Kontrole tabî, yeşil ve kırmızı reçeteli ilaçlar için İlçe Sağlık'tan mutlaka tutanak tutulması
ve bu tutanakla birimimize gelinmesi gerekmektedir.
Önemli: Lütfen listeleme yaparken, koli sayısına göre ayrı ayrı liste yapmayınız.
Örneğin; 10 adet koliniz var ve bunları ayrı ayrı listelemek yerine, tek bir listenin içine ekleyebilirsiniz.
Önemli: İlaçlarınızın karekodları yerine, BARKOD'larını okutmanız gerekmektedir.
İlaç Atık Yönetim Sistemi İLAYS: Miadı geçen, kullanılmayan, soğuk zinciri bozulmuş, uygun şartlarda
saklanmamış vb. tüm ilaçların bertaraf işlemlerini bir program dahilinde yapmak üzere tasarlanmıştır.
Aşağıda belirttiğimiz işlem adımlarını sırası ile takip ederek İlaç Atık Yönetim Sistemi dahilinde doğanın ve çevrenin
kirlenmesinin önlenmesine katkı sağlayabilirsiniz.
İŞLEM ADIMLARI
1. PROGRAMA GİRİŞ: Sisteme giriş yapmak için
kullanacağınız kullanıcı adı ve şifre, eczacı odası web sayfasına giriş yaparken kullandığınız ile aynıdır. [Resim1, Resim2]
2. LİSTELERİM: Bu bölümde bertaraf edilecek farmasötik atıkların
kayıt ve listeleme işlemleri yapılır. [Resim3]
3. YENİ LİSTE OLUŞTURMA: Farmasötik atıkların
girişleri bu bölümden yapılmaktadır. İlaçlar sisteme karekod/barkod okutularak veya ilaç ismi ile aratılarak kaydedilebilir.
Düzenleme sekmesi ile daha önce hazırlanmış listede herhangi bir düzenleme yapılabilir. [Resim4, Resim5]
Uyuşturucu ve psikotrop ilaçlara ait
atıkların kayıt ve koli hazırlama işlemleri Sağlık Bakanlığı'nın talebi doğrultusunda ayrı listelerde
hazırlanacak olup kargo ile teslim edilmeyecektir. [Resim12, Resim13]
4. Liste oluşturulurken atık ilaçlar CARİ DÖNEM ve CARİ DÖNEM DIŞI olarak ayrılmalıdır.
Farmasötik atıkların kayıt işlemine daha sonra geçilmelidir. Cari dönem ve cari dönem dışına ait atıklar ayrı ayrı
listelenmeli ve kolilenmelidir.
Cari döneme ait atık listesinde ilacın karşısında DSF(depocu satış fiyatı) bilgisi yer alır. Kayıt esnasında ilacın alış
tarihindeki DSF'ını kullanıcı seçebilmektedir.
Geçmiş döneme ait atık listesinde ilacın karşısında DSF bilgisi bulunmamaktadır. Bu bölümde muhasebe dışı ifadesi yer
alır.
CARİ DÖNEM DIŞI "İçinde bulunulan yılın muhasebe kayıtlarının
yapıldığı yıl öncesi döneme ait atık ilaçlar"
örneğin; içinde bulunulan yıl 2025 ise, Bu ilaçlar 01/01/2025 tarihinden önceki döneme ait bertaraf edilecek ve
muhasebeleştirilmeyecek ilaçları kapsar. [Resim6]
CARİ DÖNEM: "İçinde bulunulan yılın muhasebe kayıtlarının yapıldığı döneme ait atık
ilaçlar" örneğin; içinde bulunulan yıl 2025 ise 01.01.2025 – 31.12.2025 döneminde miadı dolmuş ilaçlar
için CARİ DÖNEM seçeneği işaretlenir. Bu grup ilaçlar odanın kabulünden sonra İlaç Tespit Komisyonuna
giderek tekrar kontrolleri yapılır. Bu grup atıkların (eczanenin 2025 yılı muhasebe kayıtlarında gider olarak gösterilmesini
sağlamak üzere) bertaraf belgeleri eczaneye posta yoluyla gönderilir. [Resim7]
Bertaraf Edilen Atıklar Hangi Dönem Muhasebe
Kayıtlarında Gider Olarak Gösterilebilir?
İlgili vergi mevzuatımız gereği atık ilaçların gider olarak yazılabileceği dönemin ancak bertaraf edildiğinin
belgelendiği yıl olacağı unutulmamalıdır. Örneğin; 2025 yılında miadı dolan ve 2025 yılı içerisinde bertaraf edilen ilaçlar
2026 yılı Mart ayında verilecek vergi beyannamesinde gider olarak gösterilecektir. Aynı şekilde 2025 yılı içerisinde miadı
dolup aynı yıl Odamızdan atık ilaç bertaraf belgesi alan eczacılar 2026 yılı Mart ayında verdikleri vergi beyannamesinde
atıkları gider olarak gösterebileceklerdir.
NOT: Yukarıda yazılan yıllar tamamen örnekten ibarettir. Yıl olarak lütfen mevcut olan yıla göre
değerlendirme yapınız.
5. YENİ İLAÇ EKLE: Aranan ilaç, sistem verilerinde
kayıtlı değil ise yeni ilaç ekle butonuna tıklanarak sisteme ilaç eklenmesi talep edilebilir. İlaç ile
ilgili istenilen bilgiler doldurulup kaydet butonuna
tıklanarak İstanbul Eczacı Odası İLAYS koordinatörü onayına gönderilir. Odaya onay için gönderilen atıklar onaysız ilaç listesinde görüntülenecek ve bu ilaçların sistem bilgileri
güncellenerek 24 saat içerisinde Oda tarafından onay verilecektir. Onayda bekleyen ilaç listesi İstanbul Eczacı Odası
tarafından onaylandıktan sonra liste içerisinde görüntülenecektir. [Resim8, Resim9, Resim10, Resim11]
Oda tarafından onaylanmayan ürünler ise (tehlikeli atık kapsamına girmeyenler) panel yöneticisi tarafından listeden
silinecek olup Odaya gelen koli içerisinde yer almayacaktır.
7. RANDEVU ALMA: Liste oluşturulduktan sonra ilaçların
teslimat şeklinin ve tarihinin belirlenmesi için randevu
bölümüne giriş yapılmalıdır. Alınan randevu randevu
iptal seçeneği kullanılarak iptal edilebilir ve tekrar randevu alınabilir. [Resim14, Resim15, Resim16, Resim17, Resim18]
8. TESLİMAT TİPLERİ ODAYA KENDİM TESLİM
EDECEĞİM: Hafta içi her gün 09.00-17.00 saatleri arasında Mecidiyeköy Oda merkezine eczane tarafından
teslim edilecektir ÖZEL TESLİM: Eczacı
Odası tarafından eczanelere bizzat gidilerek teslim alınacaktır. (250kg üzeri atıklar
için)
KARGO TESLİM: İlaç imha ücretine kargo masrafları dahil değildir ve bu masrafların gönderici tarafından karşılanması gerekmektedir. Gönderici tarafından gönderim esnasında kargo firmasına peşin ödenir.
Hafta içi her gün teslim edecek şekilde kargoyla teslim alınacaktır.
NOT: Uyuşturucu ve psikotop atık ilaç içeren liste kargo ile gönderilmeyecektir. Lütfen yeşil
ve kırmızı reçeteye tabi atıklarınızı kargo ile GÖNDERMEYİNİZ. [Resim15, Resim16]
9. ÖDEME butonu ile hazırlanan listenin ödeme
tipi ve tutarı ekrana gelecektir. Kredi kartı veya nakit seçenekleri ile ödeme
yapılabilir. [Resim19, Resim20, Resim21]
10. TAKİP Bu bölümde eczacılar sistemde yaptıkları
bütün işlemleri görebilir, liste içeriğine erişebilir ve detaylarıyla takip edebilirler. [Resim25]
11.Ödeme işlemi bittikten sonra Liste Takip bölümünde, takip butonuna basarak,
Beyan listesi ve Beyan barkodlarına tıklayarak o sayfalarının yazdırılmaları gereklidir.
İlk sayfada
barkod/barkodlar yer almakta olup eşleştiği koli Üzerine eczanede teslimden önce yapıştırılmalıdır. [Resim22]
Eczacı, çıktısını aldığı tüm Beyan, Teslim Takip Formlarının üzerinde bulunan eczacı imza -
kaşe bölümünü mutlaka doldurmalıdır.
[Resim23, Resim24]
|